Fietstocht Open Tuinen

Open tuinenweekend 1 en 2 juni 2024 van 11.00-16.00 uur

1. Tilly en Gerrit Kraal, IJsselmeerdijk 4, Scharwoude

Let op: alleen open op zaterdag 1 juni

De basis van deze tuin van 2000m2 is 50 jaar geleden gelegd door de vorige bewoonster met een grote liefde voor Mien Ruys. De bijbehorende elementen als bielzen en gebroken grindtegels zijn nog terug te vinden, evenals een aantal sequoia's. De gevarieerde tuin bestaat uit een pluktuin, moes- en kruidentuin met een kas, een park- en bostuin met een grote variatie aan varens en hosta's en vele soorten bomen.

2. Corene Offringa, IJsselmeerdijk 5, Scharwoude

Er staat een bord met “open tuin + koffie thee en gebak” aan de weg.

Oorspronkelijk is onze tuin ingericht als een Engelse landschapstuin. Hierdoor zijn er mooie doorkijkjes naar het omliggende water. Een leuke toevoeging is dat er veel beeldhouwwerken te zien zijn. In onze tuin vinden we ecologie erg belangrijk. De laatste jaren hebben we de natuur meer z’n gang laten gaan. Zoals het behouden van inheemse planten door “on”kruid vaker te laten staan, dood hout te laten liggen en het zorgen voor rommelige plekjes in de tuin. Hierdoor is het inmiddels een hemel op aarde geworden voor: wilde bijen, vlinders, ijsvogels, ransuilen, vleermuizen, salamanders, spechten en een hele boel meer.

3. Mattijs Baarsma, Stationsweg 4, Scharwoude

Entree Landgoed:

oprijpad naast Truus van Bueren, Scharwoude 21, tegenover Kees en Marja Braas.

Auto’s kunnen daar parkeren. Voor fietsen is een eindje verderop plaats.

In 1970 nog een kaal terrein, nu een stinzentuin aangelegd op het voormalige spoorwegemplacement van Station Avenhorn.

Sinds 1996 uitgebreid met de weilanden van de boerderij aan de Zesstedenweg en in 2017 officieel Landgoed geworden.

4. Truus van Bueren, Scharwoude 21, Scharwoude

Een tuin op het Oosten en het Westen

de wind daarvan wil me steeds pesten.

Maar dat laat ik niet gebeuren,

want ik hou van bloemengeuren.

5. Hannie Ruitenberg, Jan Oomsz PZ straat 9, Scharwoude

Als je van tuinieren houdt, zoals ik, kun je daarin heel veel kanten op. Bij mij is het vooral richting stekken en zaaien gegaan.

Onze tuin ligt, inclusief huis, op 300 m³, niet zo groot dus maar wel helemaal vol met planten. De meeste planten zijn gestekt of gezaaid en zo is een liefhebberstuin ontstaan waar veel regels aan de

tuinlaarzen zijn gelapt. En dat is ook meteen zo'n heerlijke kant van tuinieren; als het niet lukt probeer je weer wat anders. De voortuin en de zijtuin liggen op het zuidwesten en daar heb ik vooral een prairiebeplanting met grassen en zonminnende vaste planten. De achtertuin heeft schaduwplekken, maar ook een zonnige border waar weer andere planten in staan. In de hele tuin is veel te zien, het voorjaar begint met allerlei bloeiende bollen en in de rest van het jaar zijn er altijd bloemen en planten met mooi blad. De veranda is een heerlijke plek waar al vroeg in het jaar de zon komt en de hangmat is een favoriet bij de kleinkinderen.

Mijn zaai/stek hoekje is te klein maar gelukkig hebben we achter, op de aanbouw, ook een plat dak waar ik nog weer van alles kwijt kan in vierkante meter bakken. Het moge duidelijk zijn dat mijn man mij heerlijk mijn gang laat gaan en zodra het weer het toelaat ben ik naar buiten en geniet ik!

U bent van harte welkom om mee te genieten.

6. André Schopmeijer, Zesstedenweg 3, Scharwoude

Een tuin is als een mooi gedicht “Als niemand ooit evenveel liefheeft Laat het mij zijn die dan de meeste liefde geeft”

HW Auden

7. Yvon en Sjaak Ruyter, Oosteinde 102B, Berkhout

Onze tuin is vier jaar geleden op de schop gegaan vanwege een nieuwe beschoeiing langs onze tuin, wij wonen aan het vaarwater. Een heel nieuw plan bedacht maar wel het landelijke gehouden. Wij houden van het wijde uitzicht waar we de koeien van onze buurman kunnen zien! Houden van ronde vormen wat goed terugkomt in de tuin. Hebben ook een kasje met Frankentalers (druiven). Zelf kweken we wat éénjarige planten om de tuin te vullen. Er is een rozenperk (Just Joey), en er zijn enkele haagjes voor beschutting van de planten.