woensdag 22 juni Open tuinen ochtend en avond

12 juni, ledenochtend/ ledenavond met bezoek van

tuinen in Hauwert

We starten gezamenlijk met koffie of thee in de tuin van Hans en Carla Vlaar aan de Vok Koomenweg 16 in Hauwert, in de ochtend om 10.00 uur en in de avond om 19.00 uur.

Daarna mogen/kunnen we nog 3 [misschien 4] ]tuinen bezoeken in Hauwert. De tuinen bevinden zich op de volgende adressen en de eigenaren hebben een kort stukje geschreven over

hun tuin zodat u al een beetje bent geïnformeerd.

Hauwert 58 in Hauwert

De datering van het gebouw is 1850/ 1880. Het perceel komt al voor op veel oudere kadaster-tekeningen. Het relatief kleine boerderijtje is nooit in gebruik geweest voor landbouw en veeteelt. Leuk is wel dat het een dubbel vierkant heeft. Het gebouw is destijds neergezet door een aannemer/metselbedrijf die het gebruikte als woon/bedrijfspand met stalling voor de paarden, wagens en materialen.

De grondsoort op het erf is lichte kleigrond. Het gebouw is in 1985 gesplitst en grondig verbouwd. Het perceel is globaal 1300m2 groot inclusief bebouwing.

Bij de aankoop in 1985 was het erf overwegend grasland met beweiding door schapen. Bij de inrichting is het boerenerf van weleer altijd de leidraad geweest. Leilindes, knotwilgen, noten en andere fruitbomen vindt u dan ook terug op dit erf. De naam erf of gebruikstuin/moesgaard is dan ook op zijn plaats in deze. De beplanting bestaat in hoofdzaak uit natuurvriendelijke gebruikswassen en een moestuin met een kas. Bestrijdingsmiddelen zijn sinds 1985 niet meer gebruikt op dit erf. Het erf is altijd in beweging en onderhevig aan nieuwe wensen en inzichten.

Tot ziens in onze tuin, Anneke en Piet Copier.

Tuinstraat 29 in Hauwert

Ruim 30 jaar geleden kochten wij dit huis met veel grond erbij. Een tuin vol met bessenbomen en omdat de vorige eigenaren op leeftijd waren, is er weinig onderhoud gepleegd. Als eerste verwijderen wij een groot aantal bessenstruiken en laten we bergen tuingrond komen om de gaten op te vullen en op te hogen. Wij missen hier de vogelgeluiden en de planten van onze vorige tuin.

Langzamerhand vullen wij deze tuin met vaste planten, en spitten wij meer grond om, om plantenborders te creëren. Graszaad wordt ingezaaid, terrassen aangelegd en na een paar jaar komt er een nieuw tuinhuis en een nieuwe kas. In eerste instantie bloeiden hier alleen rozen en het juffertje in het groen en natuurlijk de bloemen van de bessen. We horen weer meer vogels en elk jaar zijn er wel een paar vogelhuisjes bezet. We zien en horen hier de bonte en groene specht, winterkoninkjes, pimpel- en koolmeesjes, duiven, eksters, merels, kwikstaartjes, boomklever, etc.

Ook hebben we hier ondertussen een kleurrijke plantentuin en wat teveel is gaat in de bolderkar om voor een klein bedragje langs de weg te verkopen. We kweken onze eigen groente en fruit. Er staan hier veel fruitbomen, oude appel- en perenrassen. Natuurlijk hebben we ook nog een aantal bessenstruiken laten staan. In de kas hebben we druiven, tomaten, paprika’s en komkommers. Sinds kort hebben we een vijgenstruik en er staan ook 2 notenbomen. Verder grenst de tuin aan het water en genieten wij van het landelijke uitzicht. Wij zijn blij met de tuin, het is niet een supernette tuin, maar een tuin waar wij van genieten en ook een beetje trots op zijn!

Wij zien u graag in onze tuin op 12 juni, Sjaak en Marry de Groot

Vok Koomenweg 16 in Hauwert

Sinds 2 jaar wonen wij met veel plezier in Hauwert. In en om huis moest er veel gebeuren, zo langzamerhand begint er vorm in te komen.

Wij hebben heel veel plannen met de tuin, maar omdat we alles zelf doen en mijn man ook nog druk is met zijn werk in de bloemkool, gaat dit langzaam maar gestaag door.

Het gaat ons er niet om wat voor soorten bloemen en planten er in onze tuin staan, wij kopen en ontwikkelen op gevoel, zodat er het hele jaar door wat te genieten valt in de tuin, met kleur als belangrijkste uitgangspunt. Ook vinden we het leuk om met “attributen” in de tuin te werken, zoals beelden, koetsen, (ruwe) edelsteen mineralen zoals amethist of rozenkwarts.

Ook zijn wij voornemens een kleinschalige boerencamping (max 12 plaatsen) en een theetuin te realiseren.

Het leek ons leuk om onze tuin open te stellen voor mensen uit de buurt, de campinggasten en voorbijgangers, we zitten hier op een unieke locatie zo vlak bij het Egboetswater.

Het is de bedoeling dat het een tuin wordt, waar je even tot rust kan komen in deze hectische wereld. Een tuin waarin je voelt dat alles met elkaar in verbinding staat, mens, dier & natuur.

We hopen jullie te ontmoeten 12 juni, voor die tijd is er nog wat werk aan de winkel,

groeten van Hans en Chantal Vlaar

Notweg 7 in Hauwert

De Hof van Hauwert van fam. Metselaar. In de Zak van Hauwert wonen en werken Dick en Ina Metselaar. Wonen in een verbouwde stolp sinds 2002, een caravanstalling brengthet werk met zich mee.

Dick is geboren en getogen op dit stukje grond, waar zijn vader vroeger een tuinbouwbedrijf had. Ina kwam er later bij. De tuin is langzamerhand ontstaan. In het verleden hielden schapen en pony’s het gras

kort, nu doet Dick dat wekelijks met de zitmotormaaier. In de boomgaard staan hoogstam appel-, peren-, pruimen- en noten-bomen, geplant in 2006. Een kippenhok met 3 oude Noord-Hollandse Blauwe kippen staat

in het voormalig schapenweidje. Een erg natte plek in het grote gazon is jaren geleden herschapen tot een natuurlijke vijver met inheemse beplanting. De niet met folie bedekte bodem bezorgt, vooral Dick, veel werk want de plantengroei is heftig.

Rondom het huis, waar nog volwassen bomen en een enkele heester herinneren aan de vorige eigenaren: de ouders van Dick, is een tuin ontstaan waar veel mag groeien en bloeien. Ina houdt van vol, veel en ’n beetje wild, Dick doet het liever wat netter, maar samen redden ze het goed in ‘hun paradijsje’, de Hof van Hauwert, met uitzicht op een prachtige achtertuin: het Egboetswater.